Salgs- og leveransebetingelser
Vilkår
Gjeldene fra 22.11.2024 15.11.2025
Om dokumentets gyldighet og form:
Dette dokumentet utgjør PlugPay sine gjeldende salgs- og leveransebetingelser for brukere og anleggseiere, og fungerer som den fullstendige kontraktsmessige avtalen mellom partene. Det er ikke utarbeidet en separat signert kontrakt, med mindre dette er eksplisitt avtalt. Dokumentet er tilgjengelig i PDF-format ved forespørsel, og vil alltid være datert med den dato betingelsene trådte i kraft.
For brukere
100.1 Omfang:
Gjennom å ta i bruk ladingen godtar brukerene betingelsene i denne avtalen.
Brukeren godtar betingelsene ved å ta i bruk lading.
100.2 Brukertyper
100.2.1 Drop-in brukere: Brukeren kobler bilen til laderen, finner laderen via plugpay.no og firesifret kode, eller ved å scanne QR-kode på ladestasjonen. Brukeren ser prisstrukturen for ladingen, godtar salgs- og leveransebetingelsene og velger «start lading». Et forhåndsdefinert beløp reserveres hos 3.part (NETS) eller Vipps og ladingen starter. Etter avsluttet lading trekkes brukeren etter faktisk kostnad for ladingen.
100.2.2 Faste brukere: Brukeren kobler bilen til laderen, og starter ladingen via ladebrikke, brukerportal eller app. Brukeren finner Prisstrukturen for ladingen vises i brukerportalen.
100.3 Betaling og fakturering:
100.3.1 Betalingsmetoder
Drop-in-brukere: betaling vil bli belastet umiddelbart etter fullført lading, via Visa/Mastercard /Vipps.
Drop-in-brukere betaler umiddelbart via bankkort (Visa, Mastercard, AMEX) eller Vipps.
Faktureringsmetoder (Standard): Leverandøren vil levere EHF, eFaktura, dersom brukeren har tilrettelagt for det. Alternativt vil fakturaen bli sendt som en PDF til brukerens e-postadresse.
Faste brukere faktureres via EHF, eFaktura, PDF til registrert e-postadresse eller brev i post.
100.3.2 Betalingsfrist og purring
Brukerne vil bli fakturert ikke oftere enn en gang i måneden og ikke sjeldnere enn hver sjette måned. Betalingsfristen er satt til 10 dager.
Standard betalingsfrist er 14 dager, i tråd med gjeldende regelverk. PlugPay kan tilby lengre frist ved særskilt avtale. Ved forsinket betaling påløper renter og gebyrer iht. lov om forsinket betaling. Ved mislighold deaktiveres tilgang, og gebyrer for sperring og eventuell gjenåpning påløper. Faktura, purring og inkasso håndteres av tredjepart.
100.3.3 Ladebrikke og misbruk
Brukeren har selv ansvaret er ansvarlig for å oppbevare ladebrikken trygt for å unngå misbruk. Hvis brikken blir mistet eller det er mistanke om misbruk, må brukeren slette brikken slettes i brukerportalen. Forbruket til brukeren blir fakturert etterskuddsvis, en gang i måneden. Fakturaen blir sendt med en betalingsfrist på 10 dager. Hvis betalingen blir forsinket, vil PlugPay kreve gebyrer og renter i henhold til loven om renter ved forsinket betaling. Ved betalingsmislighold vil brukerens tilgang til ladeanlegget bli deaktivert, og brukeren blir belastet med et gebyr for sperring av tilgang, samt et gebyr for eventuell gjenåpning av tilgang. Purring og eventuell inkasso vil bli håndtert av en tredjepart.
100.4 Brukerens ansvar
Beregningsgrunnlag og ansvar: Brukeren er ansvarlig for visuell kontroll av ladestasjon før tilkobling. Er ladestasjonen skadet, meld ifra til PlugPay.
Det er brukerens ansvar å sørge for at kjøretøyet har de rette forutsetningene til å kunne lade på ladestasjonen, samt at ladingen starter og avsluttes korrekt. Se informasjon på ladestasjonen.
PlugPay er ikke under noen omstendighet ansvarlig for ulemper, tap eller andre konsekvenser av enhver art som brukere eller andre blir påført som følge av at ladestasjonen er ute av drift eller på andre måter ikke fungerer som forutsatt.
100.4.1 Visuell kontroll og ladeforutsetninger
Brukeren skal kontrollere ladestasjonen før tilkobling og melde skade til PlugPay. Det er brukerens ansvar at kjøretøyet kan lade og at lading starter og avsluttes korrekt.
Brukeren aksepterer at der ladestasjonens pris beregnes etter forbruk av kWt benyttes laderens integrerte strømmåler til beregningen. Nøyaktigheten på denne er +/- 1%.
100.4.2 Beregningsgrunnlag og målenøyaktighet
Ved kWh-basert pris benyttes laderens integrerte strømmåler med nøyaktighet ±1 %.
100.5 Leverandørens ansvar for tredjepartsleveranser:
Leverandøren er avhengig av data fra tredjepartsleverandører (ladesystemleverandør, nettleieleverandør, strømleverandør, internettleverandør mv.) for å kunne avregne strømforbruk og overvåke driftsstatus. Leverandøren er ikke ansvarlig overfor Kunden for feil i tredjepartsleveransen.
100.5.1 Tredjepartsleveranser og feil
PlugPay er avhengig av data fra tredjepartsleverandører (ladesystem, nett, strøm, internett). PlugPay er ikke ansvarlig for feil i tredjepartsleveranser, men vil melde feil og bistå med koordinering. Teknisk og økonomisk ansvar for feilretting ligger hos tredjepart.
100.6 Priser og tilleggstjenester
Leverandørens tjenester betales av brukerne på følgende måter:
100.6.1 Standardpriser
- Dropp-inn: Brukere må betale en ekstra avgift på 15% av anleggseierens valgte pris.
- Faste brukere: Aktive brukere må betale en månedlig serviceavtale på kr. 59,-
- Drop-in: 15 % tillegg på anleggseierens pris + oppstartskostnad for vipps eller korttransaksjonen.
- Faste brukere: kr 59,- per måned.
Leverandøren kan tilby faste brukere alternative priser til standardmodellens månedlige serviceavgift, betingelser for dette vil eventuelt informeres om i appen/brukerportalen.
Priser for tilleggstjenester er tilgjengelig ved bestilling av tjenesten via appen/brukerportalen.
100.6.2 Alternative modeller og tilleggstjenester
PlugPay kan tilby alternative prisstrukturer. Priser for tilleggstjenester vises ved bestilling i app/portal.
100.7 Kommunikasjon og nyhetsbrev
Godkjenning av nyhetsmail: Ved å akseptere salgs- og leveransebetingelsene samtykker kunden også til å motta nyhetsmail fra PlugPay med relevant informasjon om tjenester, kampanjer og oppdateringer. Kunden har alltid muligheten til å melde seg av nyhetsbrevet ved å følge lenken nederst i e-postene.
100.7.1 Samtykke til nyhetsmail
Ved aksept av betingelsene samtykker brukeren til å motta nyhetsmail fra PlugPay. Avmelding kan gjøres via lenke i e-post.
100.8 Endringer og varsling
Tvister og endringer: Tvister mellom bruker og PlugPay skal søkes løst i minnelighet.
De faste brukerne er kjent med utviklingen i bransjen. PlugPay forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene for å tilpasse driften og / eller markedet. Brukeren skal informeres om endringer i betingelsene med 30 dagers varsel i brukerportal og på nettsiden. Vilkårene skal alltid dateres med den dato de trådte i kraft.
100.8.1 Varslingskanaler
Endringer varsles i brukerportal og på nettsiden.
100.8.2 Varslingsfrist og kontaktpersoner
PlugPay varsler med minimum 30 dager, og tilstreber 3 måneder ved vesentlige endringer. Ved borettslag varsles også registrert kontaktperson direkte.
100.8.3 Tvisteløsning
Tvister søkes løst i minnelighet.
For anleggseiere
0. Generelt:
Anleggseiers representant må akseptere disse vilkårene før de kan ta i bruk systemet.
1. Alminnelige bestemmelser
1.1 Omfang
PlugPay tilbyr en tjeneste knyttet til drift og betalingsløsning for kundens ladeanlegg. Ved å ta i bruk systemet godtar kunden disse salgs- og leveransebetingelsene.
Tjenesten inkluderer:
- Betalingsløsning for både drop-in brukere og faste brukere. Pris og prismodell settes av anleggseier.
- Kontrollsenter som overvåker drift, håndterer feilmeldinger, tilbyr fjernhjelp og gir kostnadsfri support til brukere.
- Drift og vedlikehold Ved feil som dekkes av garanti, sender PlugPay reklamasjonsforespørsel til leverandøren av ladeanlegget. Vet feil som ikke dekkes av garanti, tilbyr PlugPay en fastpris for utbedring via sitt partnernettverk. Kunden kan også benytte egen elektriker.
Garanti: Ladestasjoner og tilhørende utstyr leveres med 5 års garanti, men mindre annet er spesifisert. Garantien dekker produksjonsfeil og funksjonsfeil under normal bruk. Feil som skyldes ytre påvirkning, feil bruk eller manglende vedlikehold dekkes ikke.
Tjeneste i forbindelse med drift av kundens ladeanlegg. Gjennom å ta i bruk ladingen godtar brukerene betingelsene i denne avtalen.
Betalingsløsning for elbillading. Leverandøren tilbyr fullverdig betalingsløsning for dropp-inn brukere og faste brukere. Pris og prismodell settes av anleggseier.
Kontrollsenter. Leverandøren skal overvåke driften av anlegget og håndtere feilmeldinger, tilby fjernhjelp og gi kostnadsfri support for anleggets brukere.
Drift og vedlikehold.
Ved feil som ikke kan løses via kontrollsenteret, men dekkes av garantien: PlugPay vil sende en reklamasjonsforespørsel til leverandøren av anlegget for å sikre at feilen blir rettet.
Ved feil som ikke kan løses via kontrollsenteret og som ikke dekkes av garantien: PlugPay vil gjennom sitt partnernettverk kunne tilby en fastpris for utbedring av feilen. Kunden har friheten til å bruke sin egen elektriker for å rette feil i sitt anlegg.
1.2 Endringer
Kunden står fritt til å be om en endringsavtale og leverandøren står fritt til å kreve å justeringer i vederlag som følge av endringen.
PlugPay forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene for å tilpasse driften og / eller markedet. Anleggseier skal informeres om endringer i betingelsene med 30 dagers varsel i brukerportal og på nettsiden. Vilkårene skal alltid dateres med den dato de trådte i kraft.
2. Partenes overordnede ansvar
2.1 Leverandørens ansvar for tjenesten
Leverandøren har ansvaret for at tjenesten som leveres er i henhold til disse betingelsene.
2.2 Leverandørens ansvar for tredjepartsleveranser
Leverandøren er avhengig av data fra tredjepartsleverandører (ladesystemleverandør, nettleieleverandør, strømleverandør, internettleverandør mv.) for å kunne avregne strømforbruk og overvåke driftsstatus. Leverandøren er ikke ansvarlig overfor Kunden for feil i tredjepartsleveransen.
Ved feil i tredjepartsleveranser plikter Leverandøren å melde feilen til tredjepart og Kunden.
Presisering:
Ved feil i tredjepartsleveranser, inkludert nettverksfeil som påvirker hele ladeanlegget (f.eks. nedetid i ruter eller linje), plikter Leverandøren å melde feilen til relevant tredjepart og følge opp saken. Leverandøren vil bistå Kunden med feilsøking og koordinering, men det er den aktuelle tredjepartsleverandøren som har det tekniske og økonomiske ansvaret for feilretting.
2.3 Kundens ansvar
Kunden skal sørge tilrettelegge for å tilrettelegge nødvendige forhold slik for at Leverandøren PlugPay kan oppfylle sine forpliktelser i henhold til denne avtalen.
Dette inkluderer:
- Vedlikehold: Kunden er ansvarlig for visuell inspeksjon av ladeanlegget, rengjøring ved behov, og kontroll av tilkoblinger og sikringer.
- Periodisk kontroll: Kunden må sørge for elektrisk kontroll av anlegget utført av sertifisert elektriker, i henhold til krav fra det lokale eltilsyn. Kontroll anbefales hvert 5. år, eller oftere ved høy belastning.
- Strømmåler: Ved overføring av strømmåler til PlugPay, vil PlugPay bli kontaktet av eltilsynet ved kontroll. Kunden har forsatt ansvar for å stille opp og utbedre eventuelle avvik.
- Feilretting: Ved feil som ikke dekkes av garanti, kan PlugPay tilby fastpris for utbedring. Fastprisen vil inkludere arbeid, transport og nødvendig materiell. Kunden får pristilbudet før utbedring og kan velge å bruke egen elektriker.
I tilfeller hvor strømmåleren overføres til PlugPay, vil PlugPay bli kontaktet av det lokale eltilsyn ved periodisk kontroll av elektriske anlegg. Det er viktig å understreke at den reelle anleggseieren fortsatt er eier av den elektriske installasjonen og har plikt til å stille opp for det lokale eltilsyn under slike kontroller. Ansvaret for å utbedre eventuelle avvik ligger også hos Kunden.
Kunden (anleggseieren) har ansvar for vedlikehold av det fysiske ladeanlegget og må sørge for at periodisk kontroll utføres av en elektriker.
2.4 Midlertidig pause i lading ved systemvedlikehold
PlugPay forbeholder seg retten til å gjennomføre nødvendige tekniske tiltak som kan medføre midlertidig pause i ladingen. Dette kan inkludere, men er ikke begrenset til, softwareoppdateringer, systemoptimalisering, eller andre driftsrelaterte justeringer. Slike tiltak vil normalt være kortvarige og gjennomføres med hensyn til brukernes behov og ladeanleggets tilgjengelighet.
3. Etablering og gjennomføring av tjenesten
3.1 Plan for etableringsfasen
3.1.1 Tilgang til eierportal
Ved aksept av disse betingelsene vil kunden få tilgang til vår eierportal, som brukes til prissetting og invitasjon av brukere. Kunden må sørge for å fylle ut nødvendig informasjon i eierportalen før tjenesten settes aktiv. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, registrering av ladeanlegg, brukerinformasjon og prissettingsmodeller.
3.1.2 Spot med strømavtale og målepunkt id
Ved valg av prismodellen Spot med strømavtale og korrekt utfylling av målepunkt-id, samtykker kunden til overføring av strømmåler til PlugPay sin strømleverandør. Kunden er ansvarlig for å sikre at alle opplysninger er korrekt utfylt.
3.1.3 Ansvar for kostnader ved ingen ladeforbruk
I tilfeller der strømmåler er overført PlugPay, og det i en fakturaperiode ikke har vært noe ladeforbruk på det aktuelle ladeanlegget, vil anleggseier være ansvarlig for de faste kostnadene knyttet til målepunktet. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, nettleie og standby-strømforbruk.
Inviterte brukere logger inn i brukerportalen for å ta i bruk tjenesten.
4. Vederlag og betalingsbetingelser
4.1 Vederlag
Leverandørens tjeneste blir betalt av brukerne på følgende måte:
- Drop-in: Brukere må betale en ekstra avgift på 15% av anleggseierens valgte pris.
- Faste brukere: Aktive brukere må betale en månedlig serviceavtale på kr. 59,-.
4.2 Faktureringstidspunkt og betalingsbetingelser
Avregning mot eier av ladeanlegget (kunden): Avregning mot anleggseier skjer én gang per måned. Dette gjelder ikke for borettslagsmodeller uten påslag på strømpris.
Faktureringsmetoder (Standard): Leverandøren vil sende EHF/eFaktura dersom brukeren har tilrettelagt for det. Alternativt vil fakturaen bli sendt som en PDF til brukerens e-postadresse.
Administrasjonskostnad: Ved utstedelse av kreditnota til anleggseiers konto eller gjennomfakturering av annen last enn elbillading, vil det bli lagt til en administrasjonskostnad på kr. 49,- eks.mva per faktrua/kreditnota.
4.4 Betalingsmislighold
Risikoen for tap på fordringer ligger hos leverandøren og skal ikke videreføres mot kunden.
4.5 Prisendringer
PlugPay forbeholder seg retten til å justere priser for serviceavtaler og tilleggstjenester med minimum 30 dagers varsel.
Presisering:
Ved prisjustering som påvirker anleggseier direkte, tilstreber PlugPay å varsle med 3 måneders varsel. Dersom prisjusteringen varsles med kortere frist enn 3 måneder, har Kunden rett til å si opp avtalen med 1 måneds varsel, regnet fra dato for mottatt varsel om prisendring. Dette gjelder uavhengig av hvor lenge avtalen har vært aktiv.
Kunden setter selv prisen for ladeforbruk og kan endre denne kostnadsfritt.
Leverandørens honorar for serviceavtale er fast, men kan endres med 30 dagers varsel.
Tilleggstjenester, kan endres med 30 dagers varsel.
5. Varighet, avbestilling og avslutning
5.1 Varighet
Avtalen trer i kraft den dato den er akseptert av Kunden.
Avtalen gjelder i 3 (tre) år regnet fra leveringsdatog, eller til en av partene velger å si opp avtalen. Avtalen og fornyes deretter automatisk for 1 (ett) år om gangen med mindre den sies opp.
Oppsigelsestid, begge parter står fritt til å si opp avtalen med 3 (tre) måneders varsel, med virkning fra den siste dagen i den siste måneden.
Presisering:
Kunden står fritt til å si opp avtalen med 3 (tre) måneders varsel, også innenfor de første 3 årene. Ved prisjustering med kortere varslingsfrist enn 3 måneder, gjelder en redusert oppsigelsestid på 1 måned, jf. punkt 4.5.
5.2 Avslutning av avtalen og overføring ved leverandørbytte
Ved oppsigelse, avbestilling eller heving av avtalen gjelder en avslutningsperiode fra dato for varsel til avtalen opphører.
PlugPay forplikter seg til å bistå Kunden i inntil 30 (tretti) kalenderdager etter at tjenesten er etablert hos ny leverandør eller hos Kunden selv.
Presisering:
Ved leverandørbytte vil PlugPay legge til rette for overføring av:
- Tilganger til administrasjonsportal.
- Eventuelle tilhørende abonnement (f.eks. internettlinje).
- Brukerhistorikk og ladeforbruk, der dette er teknisk mulig.
- Tekniske integrasjoner og målepunktdata, dersom disse er overført til PlugPay.
PlugPay vil bistå med koordinering og teknisk støtte for å sikre en smidig overgang.
Avslutningsperioden varer fra dato for varsel om oppsigelse, avbestilling eller heving og til avtalen opphører. Kunden har krav på oppfølgende bistand i inntil 30 (tretti) kalenderdager etter at tjenesten er etablert hos ny leverandør eller hos Kunden selv, også dersom dette skjer etter avtalens opphør.
Tjenesten skal forbli fullverdig i avslutningsperioden, uavhengig av årsaken til avslutning.
Leverandøren skal bistå Kunden i forbindelse med forberedelsene til eventuell inngåelse av ny avtale og levere den informasjon som er nødvendigi forbindelse med slik forberedelse.
Leverandøren plikter å legge til rette for at følgende blir overført til Kunden, eller til tredjepart utpekt av Kunden:
a. Eventuelle tilhørende abonnement (Internettlinje eller likende)
b. Tilganger til anlegget administrasjonsportal
6. Personopplysninger
Leverandøren PlugPay vil ha behov for å lagre personopplysninger. Disse vil bli lagret i økonomisystemet for å kunne levere tjenesten. Økonomisystemet finnes kun installert på ekstern server med høy sikkerhet. Ingen personopplysninger skal benyttes til annet formål enn å gjennomføre forpliktelsene i denne avtalen.
Personopplysninger vil på forespørsel bli slettet etter endt kundeforhold, med unntak av de opplysningene regnskapsloven eller andre offentlige krav/ lover hindrer dette.
Les vår fullstendige personvernerklæring via denne lenken: www.plugpay.no/personvern/
6.1 Behandling ved leverandørbytte
Ved oppsigelse eller leverandørbytte vil PlugPay bistå med overføring av nødvendige data og tilganger. Personopplysninger som er lagret i PlugPay sine systemer vil bli slettet i henhold til gjeldende lovgivning og databehandleravtale. PlugPay vil ikke beholde kopier av personopplysninger med mindre dette er pålagt av regnskapsloven eller annen relevant lovgivning. Kunden kan be om skriftlig bekreftelse på at sletting er gjennomført.
6.2 Lagringstid etter kundeforholdets opphør
Personopplysninger lagres kun så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen, eller så lenge det kreves av lovgivning. Etter avsluttet kundeforhold vil personopplysninger bli slettet innen 30 dager, med mindre annet er pålagt av regnskapsloven eller offentlige krav.
6.3 Fullstendig personvernerklæring
Les vår fullstendige personvernerklæring via denne lenken: https://www.plugpay.no/personvern
7. Support
PlugPay tilbyr Kkostnadsfri support til anleggets brukere og anleggseiere.
Brukersupport:
Brukere kan kontakte PlugPay via e-post til post@plugpay.no, via supportportalen eller via telefonnummeret (40603900) som er merket på ladestasjonen. Support er tilgjengelig 24/7, og PlugPay vil bistå med feilsøking, manuell oppstart av lading ved behov, og veilending ved tekniske problemer.
Teknisk feil på anlegg:
Ved tekniske feil som påvirker hele ladeanlegget, vil PlugPay bistå med:
- Feilmelding og koordinering mot relevant tredjepart (f.eks. ladeleverandør, nettleverandør).
- Fjernhjelp og statusoppdateringer via kontrollsenter og nettside.
- Ved behov, oppfølging med fysisk utbedring via PlugPay-parnter eller kundens egen elektriker.
Service Level Agreement (SLA):
PlugPay har ikke en standard SLA med garantert responstid for alle kunder, men tilstreber å svare på henvendelser inne kort tid. For enkelte avtaler kan det foreligge egne SLA-er. Kunden kan kontakte PlugPay for å avtale spesifikke responstider ved behov.
Supportnummer merkes på ladeboks.
Epost henvendelser sendes til post@plugpay.no