Blogg
Velkommen til fremtiden med PlugPay
Startknapp
22.02.2024
Forbedret respons i startknapp med "lading starter" i brukerportalen.
Oppdaterte vilkår
19.02.2024
Vi ønsker å sikre enkelhet og tydelighet i våre salgs- og leveransebetingelser for å skape forutsigbarhet og en enhetlig praksis.
Som en del av dette har vi oppdatert salgsbetingelsene med presiseringer og språklige justeringer. Vi har også åpnet for muligheten til å tilby en alternativ prismodell for faste brukere. Tydeliggjøringer er gjort angående drift og vedlikehold, samt faktureringstidspunkt og betalingsbetingelser.
Oppdatering for Ladekabelfunksjonen
16.02.24
Vi er glade for å kunngjøre en viktig oppdatering for Ladekabel-funksjonen i brukerportalen. Vi har løst en feil som påvirket stabiliteten, og nå kan du glede deg over forbedret funksjon og pålitelighet når du velger mellom "Alltid låst" eller "Ulåst" modus.
Økt sikkerhet
14.02.2024
I PlugPay tar vi datasikkerhet på alvor, derfor har vi nå implementert reCAPTCHA for å gi ekstra beskyttelse mot uautorisert tilgang.
BrukerForum
12.02.24
PlugPay BrukerForum er et fellesskap dedikert til alle PlugPay-brukere.
I PlugPay BrukerForum kan du dele erfaringer, få svar på ladespørsmål og være en del av utviklingen av fremtidens ladetjenester.
Bli med oss og bli en del av et engasjert fellesskap av ladeentusiaster!
Denne uken nådde vi 500 medlemmer i Facebook-brukergruppen, og det er plass til mange fler.
Varsler
09.02.24
Nå blir det enda enklere å holde seg oppdatert på viktige varsler i vår Brukerportal og app! Vi har nettopp lansert en ny funksjon som vi er stolte av å presentere: bjellen for varsler.
Med den nye bjellen vil brukerne våre aldri gå glipp av viktige oppdateringer, informasjon eller nyheter. Bjellen er designet for å være iøynefallende og umulig å ignorere. Når det er et nytt varsel, vil bjellen vises tydelig på skjermen, og brukerne vil umiddelbart bli oppmerksomme på den.
Vi har utviklet bjellen for varsler som et direkte resultat av tilbakemeldinger fra dere, våre verdifulle brukere. Vi har alltid hatt som mål å forbedre måten vi kommuniserer med dere, og vi ønsker å bli enda bedre på å varsle om viktige ting. Derfor har vi lyttet til deres ønsker og behov, og utviklet denne nye funksjonen for å gjøre varsler mer synlige og mer effektive.
Bli med på vår spennende vervekampanje!
07.02.24
Vi vet at dere er våre viktigste ambassadører, og vi setter stor pris på at dere snakker varmt om vårt system i sosiale medier og anbefaler oss til nye anleggseiere. Det er takket være dere at vi kan vokse og utvikle enda bedre brukeropplevelser for alle.
Som takk for den innsatsen dere legger ned, har vi nå etablert en spennende vervekampanje. Hvis din vervekode blir brukt til å registrere et nytt PlugPay-administrert anlegg, vil du få hele 12 måneder med gratis ladeadministrasjon. Og ikke bare det, alle brukerne i det nye anlegget vil få en måned med gratis administrasjon.
Så ikke nøl med å dele din vervekode med venner, familie og bekjente. Jo flere som blir en del av PlugPay-nettverket, jo bedre blir opplevelsen for alle. Bli med på vervekampanjen i dag og hjelp oss med å lage en bærekraftig og fremtidsrettet ladeløsning!
Bugfix
26.01.24
Priselementet i eier- og brukerportal er oppdatert etter overgang til abonnement.
Utbyggingsgrad
16.01.24
PlugPay introduserer som den første ladeoperatøren Utbyggingsgradsmeter. Som anleggseier kan du nå enkelt registrere i eierportalen det totale antallet parkeringsplasser i borettslaget eller sameiet ditt. Vårt system vil da beregne og vise prosentandelen av etablerte ladeplasser i forhold til totalt antall plasser i borettslaget eller sameiet. Dette verktøyet gir deg som anleggseier en oversikt over hvor høy andel ladeplasser dere har. Utbyggingsgradsmeteret vil også være et verktøy til å hjelpe dere med planleggingen av videre utbygging av ladeanlegget.
Ny statusside
02.01.24
Vi har nå oppgradert vår statusside. Her kan du til enhver tid se den siste statusen på våre tjenester. Dersom noen av våre eller tredjeparts ladesystemer er nede, vil dette vises på vår statusside.
All time high
Julehilsen
22.12.2023
Pause abonnement
21.12.23
PlugPay har introdusert en ny funksjonalitet i brukerportalen. Med overgangen til månedsabonnementet, har vi gjort det enkelt for deg å kunne sette abonnementet på pause i brukerportalen. Dette er praktisk når du for eksempel er på en lengre reise og ikke har behov for å bruke laderen en stund. Det er også ideelt for de som kun sporadisk benytter laderen, for eksempel når du har gjester eller har lader på hytta. Etter at abonnementet er satt på pause, vil det automatisk starte igjen etter den første ladeøkten.
PlugPay app oppgradert
12.12.23
Vi arbeider kontinuerlig med å forbedre våre tjenester. Nylig har vi oppgradert vår app med flere funksjoner for å gjøre det enklere for deg å finne support, laderapport, avtaler, nyheter og mye mer.
Lade firmabilen hjemme med PlugPay
08.12.23
PlugPay har nylig introdusert vårt nye tilbud for bedrifter - Firmabillading. Vår Firmalading gir bedriftene en sømløs løsning for administrasjon av ladekostnader samtidig som den ansatte enkelt kan få refundert sine utlegg når de lader firmabilen hjemme.
Les mer
Test 1
SupportSenter Driftsmeldinger. SupportSenter
Arkiv
Forsinket fakturering
27.11.23
På grunn av en feil i datagrunnlaget fra vår strømleverandør er det dessverre noen brukere som opplever forsinket fakturering for perioden september. Alle brukere skal nå være fakturert for denne perioden. Oktoberfaktureringen vil gå som normalt i månedskifte november/desember. Vi beklager ulempene dette har medført.
Eaton og EN+
14.11.23
Vi jobber kontinuerlig med å forbedrer våre tjenester, og nå kan vi også administrere ladestasjoner fra Eaton og EN+.
Garo Entity
18.10.23
Vi kontinuerlig forbedrer våre tjenester, og nå kan vi også administrere den nyeste Garo laderen Entity. Den siste utgaven av Garo Connect appen ligger PlugPay nå som operatør.
Endring til abonnementsløsning
01.10.23
Etter å ha mottatt flere henvendelser fra brukere av PlugPay systemet som har uttrykt bekymring angående 15% honorar av fakturaverdien har PlugPay nøye vurdert tilbakemeldingene. Det er forståelse for at dette honoraret har hatt betydelige konsekvenser for brukernes fakturaer, spesielt når strømprisene har nådd nye høyder.
For å imøtekomme brukernes tilbakemeldinger er det besluttet å endre honorarmodellen. Fra og med november starter PlugPay med en enklere og mer rettferdig abonnementsløsning på kun kr. 59,- per måned. Denne endringen gir en mer forutsigbarhet for kundene.
PlugPay setter pris på tilbakemeldingen fra kunder, og håper at denne nye tilnærmingen vil gjøre brukeropplevelsen enda bedre.
PlugPay kan nå tilby løsning med å integrere ulike
typer ladestasjoner i samme ladeinfrastruktur
17.08.23
Mange borettslag og sameier som har satset på ladeanlegg fra Easee, frykter de vil tape hundretusener av kroner dersom selskapet blir ilagt omsetningsforbud i Norge for sine omstridte ladebokser. Nå lanserer PlugPay en programvare som muliggjør å bygge videre med rene OCPP ladestasjoner i eksisterende Easee-anlegg. Vi har gledet oss lenge til å fortelle denne nyheten, sier PlugPays daglige leder Henning Backe
Det som er nyskapende med vår løsning er at vi nå har utviklet en mulighet for å integrere både Easee ladere og andre rene OCPP ladere på samme ladekurs. (Andre tilbyr kun separate kurser for de nye ladestasjonene som ikke er Easee). Dette betyr at anleggseiere ikke trenger å gjøre omfattende endringer i det eksisterende anlegget for å installere de nye OCPP laderne.
Med vår nyutviklede programvare kan elektrikere nå utvide ladestasjoner innenfor eksisterende anlegg uten å måtte endre Easee løsningen. Vår programvare sørger for å lastbalansert mellom Easeeladerne og de nye OCPP laderne som er tilkoblet på samme kurs.
Easee-situasjonen
12.06.23
Vi i Plugpay ønsker å uttrykke vår dypeste beklagelse over dagens melding fra Nkom. Det kan gå mot et salgstopp i Norge og hele EØS for de to ladestasjonene fra Easse. Vi håpet i det lengste at Easse og myndighetene kunne ha funnet en løsning for denne situasjonen.
Easse har vært en avgjørende aktør i lademarkedet, kjent for sin innovative tilnærming og evne til å drive resten av industrien mot enklere og bedre ladeløsninger. Deres bidrag har vært inspirerende og har hatt en betydelig innvirkning på veien mot en mer bærekraftig og grønnere fremtid. Nå håper vi sterkt at Easse vil kunne utarbeide en omfattende plan som kan bidra til å løse denne utfordringen på en effektiv og konstruktiv måte. Vi står ved deres side og støtte dem i denne vanskelige perioden.
Uttalelse fra Nkom 12.06.23
Etter nøye vurdering har Nasjonal kommunikasjonsmyndighet besluttet at det ikke vil protesteres mot Elsäkerhetsverkets konklusjon i Easee-saken. Dermed kan det gå mot omsetningsforbud i hele EØS for de to ladeboksene fra den norske produsenten.
Vi som myndighet hadde virkelig håpet på at det var mulig å konkludere annerledes i denne saken. Dessverre er det slik at Easee, til tross for at de har fått god tid, ikke i tilstrekkelig grad har dokumentert at Easee Home og Easee Charge oppfyller kravene. Easee har for eksempel ikke dokumentert sikkerheten til produktet ved bruk over tid og ved bruk under ulike klimatiske forhold. Vi mener også at sikkerheten i løsningen for sammenkobling av reléene ikke er godt nok dokumentert, sier avdelingsdirektør i Nkom John-Eivind Velure.
Til tross for oppmerksomheten saken har er det ikke rapportert inn feil som kan medføre fare for liv og helse. Avdelingsdirektør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Marit Endresen sier de ikke har indikasjoner på at laderen er farlig i bruk.
DSB kjenner ikke til hendelser der det har oppstått brann eller andre skader hos de som bruker produktet. Dersom du har en Easee lader hjemme, kan du fortsatt bruke laderen på vanlig måte, sier Endresen.
Nkoms risikovurdering tilsier også at det ikke er nødvendig med ytterligere tiltak nå, men at situasjonen følges nøye.
Uttalelse fra Easse
17.04.2023
Vi mottar mange henvendelser fra kunder og partnere, etter at det ble kjent at Svenske Elsäkerhetsverket har varslet salgsstopp av Easee ladestasjoner i Sverige.
Det er viktig å understreke at Svenske Elsäkerhetsverket ikke har gitt noe bruksforbud for installerte Easee ladestasjoner. Videre så uttaler de at det ikke er noen umiddelbar fare ved bruk av ladestasjonene fra Easee.
PlugPay følger situasjonen tett og vil holde berørte PlugPay-kunder oppdatert.
Les nyheter fra Easee her
Svar fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
PlugPays nye ladeløsning skal bidra til et mer rettferdig lademarked
PRESSEMELDING
18.03.2022
Den nye ladeløsningen fra PlugPay tar et oppgjør med ulikheter i lademarkedet, og skal sikre mer rettferdige ladekostnader for elbileiere som bor i boligselskaper.
I april lanserer PlugPay sin nye spotprisløsning for elbillading i boligselskaper. Den innovative ladeløsningen – den første i sitt slag på det norske markedet – gjør det mulig med individuell avregning for hver bruker som benytter seg av ladeanlegget.
– Det betyr i praksis at en beboer som lader når strømprisen er lav, vil få en lavere ladekostnad enn en beboer som lader når prisen er høy. Med andre ord kommer hver enkelt beboer så nært som mulig til det å lade via en egen strømmåler, til tross for at de er en del av et større ladeanlegg med én felles strømmåler, forklarer CEO i PlugPay, Henning Backe.
Urettferdige ladekostnader for elbileiere i boligselskap
PlugPay ble etablert i 2019 for å være en disruptor i lademarkedet. I 2020 forenklet selskapet betaling for drop-in kunder på offentlige ladestasjoner gjennom å tilby Vipps som betalingsmåte. Nå gjøres det grep for å jevne ut forskjellene mellom de elbileierne som bor i borettslag eller sameie og de som bor i enebolig.
– Vi opplever at den faktiske “drivstoffkostnaden” for de som kjører elektrisk er høyere om man bor i et boligselskap, enn om man bor i en enebolig. Det synes vi er meget urettferdig, sier Backe.
I dag er det vanlig at brukere i boligselskaper faktureres basert på en fastpris pr. kilowattime som defineres av styret.
– Med dagens jojopriser i strømmarkedet er det større sjans for å få sju rette i Lotto, enn å treffe den faktiske energiprisen med en slik modell, kommenterer Backe.
Vil skape et mer rettferdig lademarked
PlugPay har derfor tilbudt en prismodell der brukerne faktureres basert på faktisk energipris. Selv om dette sikrer en riktigere pris gjennom strømtopper og daler, har også denne modellen enkelte svakheter, innrømmer Backe.
– Ulempen er at alle brukere fremdeles faktureres basert på den samme snittprisen, som trekkes opp eller ned avhengig av når beboerne lader. Det fjerner i stor grad insentivet for at den enkelte brukeren vil lade når strømprisen er lav, og gir ikke en pris som i våre øyne er rettferdig nok, forklarer han.
Den nye ladeløsningen med individuell avregning løser denne utfordringen, og byr på fordeler for både boligselskapet, slutbrukeren og for samfunnet – i form av en mer rettferdig kostnadsfordeling og mindre belastning på strømnettet i “rushtiden”.
– Vi ønsker å være den operatøren som går foran for å skape et mer rettferdig lademarked. Da har vi oppnådd vårt hovedmål, som er å gjøre elbillading enkelt og rettferdig for alle, avslutter Henning Backe.
For mer informasjon, kontakt:
Henning Backe
CEO, PlugPay
Tlf: +47 406 03 900
Epost: henning@plugpay.no
Web: https://www.plugpay.no/